Week 2! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Emma Custers - WaarBenJij.nu Week 2! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Emma Custers - WaarBenJij.nu

Week 2!

Door: Emma Custers

Blijf op de hoogte en volg Emma

06 Februari 2014 | Zweden, Gotenburg

Hejhej lieve mensen,

De eerste drie weken zitten er alweer bijna op en ik heb pas een verslag geschreven. Dit komt gelukkig door allemaal leuke dingen die ik hier in Göteborg ben aan het ontdekken!

Allereerst wil ik jullie allemaal super bedanken. Ik voelde me vereerd door de vele leuke en positieve reacties die ik heb gekregen op mijn eerste blog. Het is gewoon super om te zien en geeft een goed gevoel, dus daarvoor mijn dank :)

In Göteborg heeft afgelopen week het filmfestival plaats gevonden. Dit filmfestival is lang niet zo spannend als ik van Cannes heb begrepen. Er zijn hier geen rode lopers, niet echt bekende filmsterren en veel van de inwoners van Göteborg weten er niet eens van (mijn keuken genoten bijvoorbeeld). Ik ben in totaal drie keer naar het festival geweest. De eerste keer naar een echte Zweedse film. Die zou Engels ondertiteling hebben, maar jullie raden het al: NIET dus….
Gelukkig waren het goede acteurs en lijkt het Zweeds wat op het Nederlands, dus ik heb nog wel iets van de film kunnen volgen. Een echte culturele avond dus!
Bij de tweede film dachten we dat het een “feel-good” movie was, maar dit bleek ook niet zo.
Drie keer is scheepsrecht zeggen ze altijd en dat was ook zo. De derde film was een film over seksueel misbruik en mijn SW werkveld daarin. Een zwaar thema, maar op een leuke, prachtige en super goede manier gebracht. Een film die me op een positieve manier “achtervolgt”.
Een goede afsluiting van het filmfestival voor mij dus!

Op zaterdag was vanuit de universiteit een city challenge geregeld. Allemaal wazige spelletjes doen door de stad. Zo moesten we raadsel over winkels oplossen in het grote winkelcentrum hier, koekjes van ons voorhoofd eten zonder handen en bij iedere opdracht moesten we iets extra’s doen voor de leiding. We hebben in het winkelcentrum de vogeltjesdans gedaan en bij een ander spel the gangnam style. Een leuke manier om de stad te leren kennen en de mensen van je team. Ik had een erg leuk team (zie foto onderaan). We waren zo goed dat we onderaan zijn geëindigd, maar we waren enthousiaster dan welke ander groepje ook haha! Winnaars in het hart hebben we er maar van gemaakt.

Na de city challenge wilde ik mijn kamer nog wat opfleuren, nog wat meer van mij maken. Ik had alleen geen plakband en schaar, dus zoals een goede Custers uit Bunde behoort heb ik bij mijn buurman aangeklopt en gevraagd of ik dit van hem mocht lenen. Ik had hem één keer eerder gezien toen ik op de deur klopte om me voor te stellen, geen idee dus naast wie ik woonde. Bij het terugbrengen raakte we aan de praat en hebben we de hele avond doorgeklets. Jullie kennen mij kletsen dat kan ik super goed, maar hij ook dus de avond was zo om haha! Het blijkt dat ik naast een hele intelligente, chaotische, aardige en een positief gestoorde professor woon. We hebben afgesproken om komende zaterdag köttbullar (Zweedse gehaktballetjes) en kanelbullar te maken. Twee echte Zweedse gerechten, dus als ik terug ben komen jullie maar eens proberen of ik er iets van bak! De kanalbullar is voor tijdens de Fika, een Zweeds woord voor koffie uurtje met wat lekkers en de köttbullar met groente is ons middageten. Warm middag eten is hier heel normaal.
We hebben afgesproken dat ik het recept ga proberen te lezen om mijn Zweeds te oefenen en hij is de persoon die de keuken heeft opgeblazen. Dat wordt dus spannend! Volgende week de foto’s hoe de keuken eruit ziet en het gemaakte eten haha.

Afgelopen dinsdag ben ik met Math Bollen gaan uiteten. Voor de mensen die hem niet kennen, dat is een basisschoolvriend van mijn vader die met zijn vrouw Irene in Göteborg woont (zie foto onderaan). In het begin was ik wat nerveus. Ik kende die meneer nauwelijks, wat moest ik met hem gaan vertellen? Ik trof hem in een café en eigenlijk is de hele avond vanzelf verlopen. Het was heel vreemd, maar ook heel fijn om even weer mijn Limburgse dialect te kunnen spreken. We (Math, Irene en ik) hebben heerlijk gegeten en interessant gepraat over hun werk, het mijne, de stad en nog veel meer. Ik vond het een gezellig avond die we hebben afgesloten met een wandeling langs het water. Erg leuk, ik was er nog niet geweest en met alle lichtjes ziet het prachtig uit.
Het is fijn om te weten dat als er ooit iets is en ik direct hulp nodig heb ik hen mag benaderen. Dit hebben ze me namelijk meer dan één keer op het hart gedrukt, echt super lief!

Naast al mijn weekend en avondactiviteiten doe ik ook nog allemaal ervaringen op tijdens stage.
Ik heb het echt getroffen met mijn stageplek. Laatst voelde ik me niet zo goed door zaken die gebeurd waren op stage, dan geef ik dit aan en de reactie die ik hierop krijg vanuit het team is hartverwarmend. Het voelt zo goed of ik daar al veel langer dan drie weken rondloop. Ik durf alles te bespreken, vragen en krijg alle vrijheid om mijn vakgebied te verkennen. Ook heb ik voor mezelf een routine in het werk gemaakt. De chaos heerst nog steeds, maar door mijn eigen weg daarin te vinden heb ik daar geen hinder meer van. Dit was een super goede tip van Maud, dus Maud bedankt :)
Ik merk dat ik aan het groeien ben als professional en dat is een geweldig om te ervaren!

Op stage merk ik nog iets, iets wat ik eigenlijk al heel erg lang wist. Samen muziek maken: verbindt, maakt mensen “sterker”, vrolijker en is een geweldige medicatie voor als je wat minder in je vel zit.
Voor iedereen werkt wat anders beter daar ben ik van overtuigd, maar ik geloof niet dat er iemand is die niet vrolijk wordt van zingen?
Op dinsdag en donderdag zijn er muziek bijeenkomsten op mijn stageplek. Ik ben hierbij gepromoveerd tot drummer en ik doe het vrij aardig al zeg ik het zelf. Het ritme is in ieder geval strak haha! Drummen heeft niets met Social Work te maken, maar de observatie en het groeiproces van de mensen die komen en zingen wel. Het is geweldig om te zien, onbeschrijfelijk ook eigenlijk. Ik ga dit daarom ook niet beschrijven. Misschien een leuk discussiepunt voor als ik terug kom of eens op Skype?

Als laatste wil ik nog even zeggen dat mijn Zweeds aardig vooruit gaat. Het verstaan in grote lijnen lukt al en met praten ken ik echt pas de basis. Over twee weken krijg ik een taalcursus Zweeds dus hopelijk gaat het dan nog sneller vooruit!

Wat een lange tekst, dit lijkt me genoeg voor nu. Tot volgende week 
God middag och ha en bra dag!

Hej då en veel liefs,

Emma

  • 06 Februari 2014 - 16:37

    Maud Gubbels:

    Wat een verhaal! Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Praten? Ik wist niet dat jij dat graag deed ...... hehe. Fijn dat er iemand is die daar een beetje op je let en er altijd voor je is. Altijd een geruststelling voor het thuisfront!

    Mooi dat je het ontdekt hebt wat muziek doet met mensen. Daarom werkt muziektherapie dus ook!! En gelukkig dat je een eigen weg gevonden hebt in de chaos. Je hebt al veel geleerd zo te horen!

    Geniet er maar van, met volle teugen!

    Liefsx

  • 06 Februari 2014 - 16:40

    Francien:

    hoi lieve emma,

    superleuk om te lezen dat alles eigenlijk zo goed gaat, ook dat wat niet zo goed gaat maar dan toch weer goed is eigenlijk!!

    we kijken erg uit naar volgende maand wanneer we er 'live' bijzijn......

    liefs,

    francien

  • 06 Februari 2014 - 17:02

    Melanie Schols:

    Ha Emma, topverhaaltje weer! En wat zei ik? Het komt allemaal goed :)
    Ook fijn om te lezen dat je op je plek bent op stage!
    Geniet er nog van en uhm... als je terugbent, wil ik sowieso een keer kanelbullar proeven!!
    Bra dag! Kusjes

  • 06 Februari 2014 - 18:55

    Liesbeth:

    Hee lieverd,

    heb alles al in de mail gezet. Maar wil het hier ook nog wel eens zeggen: ben reuze trots op je. Goed bezig! Op weg om een professionel te worden. Tot gauw. Liefs Liesbeth

  • 07 Februari 2014 - 12:39

    Karin Brouwers:

    Hey Emma, leuk om je te volgen en je ervaringen te lezen.
    Kijk al uit naar het volgend weekverslag
    Harte-groet
    Karin

  • 09 Februari 2014 - 20:14

    Maries Custers:

    Hallo Emma
    Leuk om je reisverslag te lezen, ik vraag me af wat voor een plek het is waar je stage loopt?
    Welke mensen komen daar naar toe?
    Als je zo door gaat kun je vlug vloeiend Zweeds :)
    Puss och kram
    Maries og Tor

  • 10 Februari 2014 - 15:17

    Emma Custers:

    Hallo allemaal, Maries en Tor,

    Bedankt weer voor alle leuke reacties. Ik kijk er ook ontzettend naar uit dat jullie op bezoek komen :)
    Haha en inderdaad Melanie het gaat helemaal vanzelf! Ze waren goed gelukt dus dat komt helemaal goed!

    Ik loop stage in een activiteitenhuis voor mensen met psychiatrische problematieken.
    Mensen met allerlei soorten psychaitrische problematieken komen hier naar toe.
    Mijn taak is het meebegeleiden van activiteiten en na een tijdje ook zelf activiteiten te gaan geven. Deze activiteiten zijn gericht op de mogelijkheden en interessen van de mensen. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt?

    Haha ik hoop het!

    Stor puss och kram för du,

    Emma

  • 11 Februari 2014 - 12:50

    Henri:

    Emma

    Fijn om te lezen dat alles goed gaat.
    Veel plezier nog.

    gr Henri

  • 12 Februari 2014 - 08:34

    J.Custers:

    Hoi Emma
    Mooi verhaal.Zo te lezen voel je je al goed thuis in Zweden.
    Zeker als je de taal verstaat en al een beetje spreekt
    zal het je zeker lukken je er thuis te voelen.

    het is natuurlijk jammer dat je niet zo van kletsen houdt

    groetjes
    oma opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Hoi allemaal, Op deze blog zal ik jullie allemaal op de hoogte houden van alle avonturen die ik waar dan ook ter wereld ga beleven :) Bedankt voor jullie interesse! Liefs, Emma

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 11257

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 21 Mei 2015

Afstuderen in Toronto-Canada!

18 Januari 2014 - 16 Juni 2014

Half jaar stage!

Landen bezocht: