Eerste week! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Emma Custers - WaarBenJij.nu Eerste week! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Emma Custers - WaarBenJij.nu

Eerste week!

Door: Emma Custers

Blijf op de hoogte en volg Emma

26 Januari 2014 | Zweden, Gotenburg

Hoi allemaal,

Sorry dat jullie zolang niets van me hebben gehoord!
Hier is dan eindelijk mijn blog. Hier ga ik al mijn ups en downs in Zweden op beschrijven.

Vorige week was mijn uitzwaaifeest. Ik voel me vereerd door alle mensen die zijn gekomen.
Het was erg gezellig. Bedankt voor het leuke uitzwaaien!

Op dit feestje hebben een aantal mensen gevraagd waarom ik naar Zweden ging. Dit was gemakkelijk uit te leggen. Ik ben al een aantal keren in Zweden geweest en iedere keer heb ik er ontzettend van genoten. Dit was een vakantie, maar de vriendelijke mensen, de leuke taal en het feit dat de mensen goed Engels praten, blijft ook zonder vakantie.

Er was echter ook iemand die vroeg: “waarom ga je eigenlijk op buitenlandse stage?”
In eerste instantie was mijn reactie: “waarom niet?” Toch bleef de vraag in mijn hoofd rondspoken. Wat is eigenlijk de reden dat ik naar het buitenland ga? Ik vind mijn leven in Nederland prima, hoezo dan zo een grote sprong wagen? In het vluchttuig bedacht ik me waarom.
Ik wil op mezelf leren vertrouwen, ik wil mezelf als professional en persoon beter leren kennen en in mijn ogen kan dit in Zweden. Ik moet op mezelf gaan vertrouwen en kan niet terug vluchten in mijn “gewone” leventje in Bunde. Tijd zal leren of dit werkelijk zo is, maar voor nu ben ik blij met mijn keuze!

Ik was erg bang dat ik geen leuke mensen zou leren kennen en het in Zweden “alleen” moest gaan doen. Ik weet dat ik er nooit alleen voor sta, maar zo zou het voor mij wel gevoeld hebben.
Gelukkig is dit niet het geval. Ik heb al veel leuke, nieuwe mensen leren kennen. En nog steeds leer ik leuke mensen kennen 

Mijn kamer is best groot en netjes. Ik heb mijn eigen badkamer en deel mijn keuken met drie jongens. Gelukkig ziet die schoon uit (door mijn twee lieve broertjes had ik een vooroordeel over mannen en opruimen). Toch heeft een van de mannen het klaar gekregen om een blik met karamel te laten exploderen. Er was op dat moment gelukkig niemand in de keuken en heeft hij nu al alles opgeruimd dus we lachen er nu hard om! Zie de foto’s om de rotzooi te zien en stel je eens voor hoe dat plakte haha!

Mijn eerste stapavontuur is ook al een feit. Samen met twee andere meiden ben ik op stap geweest. We hebben eerst lekker een biertje gedronken , wat geklets en daarna zijn we los gegaan op de dansvloer  We ontmoeten daar drie mannen: Een duitser (veel duisters hier zeg!), een Bosnier en een Zweed. Die Zweed hebben we meteen al mee naar huis genomen. Ik hoor jullie al denken haha!
Om drie uur gaat alles dicht dus name we afscheid. De Zweed kwam echter terug. Hij had zijn laatste bus gemist, zijn vrienden waren al weg en zijn telefoon was leeg. Hij heeft met onze telefoon allemaal mensen proberen te bellen, maar die hadden geen zin hem te komen halen. Zo aardig als wij zijn hebben we hem mee naar huis genomen. Een van de meiden had een extra matras wat we in de keuken hebben gelegd. De hele weg naar het appartement hebben we gehoord dat hij ons de volgende keer al ons drinken gaat betalen en we ongelofelijk aardig zijn. Goed voor ons ego, de portemonnee en een goede daad gedaan in 2014!

Nu ga ik dan eindelijk vertellen over mijn stage. Het deel waarvoor ik hier ben. Het voelt als vakantie met een werkachtige inslag, wat een beetje gevaarlijk is voor alle verslagen die ik moet maken.
Op de stageplek kan ik veel gaan leren, niet alleen als professional maar zeker ook als persoon.
Het is een leuk en zorgzaam team, waar ik nu al het gevoel heb met alles terecht te kunnen.
Ik krijg veel vrijheid in opdracht die ik wil uitvoeren. Zoveel dat ik niet weet hoe ermee om te gaan. Als iemand mij een concrete opdracht geeft dan is die prima in orde op de afgesproken datum, maar bedenk een oefening/cursus maakt niet uit wat je doet als er maar een doel achter zit. Dan moet ik mijn creativiteit de vrije loop laten, moeilijk voor me! Een prima leerdoel om aan te werken het is goed te weten dat ik alles aan mijn collega’s mag vragen. Verder zijn ook de cliënten erg vriendelijk. Ze doen hard hun best in Engels praten en laten vol trots alles zien waaraan ze werken. Zo heb ik een uur met een cliënt staan praten over films en weer met iemand anders voor de wiskunde achter schilderijen. Prima voor mijn introductie met de plek en het leren kennen van de cliënten. Hopelijk krijg ik meer taken als de cursussen starten. Hoewel ik praten met iedereen natuurlijk ook heerlijk vindt. Ik merk dat het Zweeds verstaan ook al steeds beter gaat, yeey!
Korte samenvatting: Een leuke plek waar ik nog graag een half jaar van alles wil gaan leren!

Dit was mijn week in vogelvlucht. Onderaan staan wat foto’s van mijn kamer en uitstapjes.
Bedankt voor de interesse! Volgende week zal ik weer een nieuwe verslag schrijven om jullie op de hoogte te houden!

hej då en veel liefs,

Emma

  • 26 Januari 2014 - 17:26

    Els:

    Fijn dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt. Leuk om te lezen wat zo allemaal al gedaan hebt. Gr. Els

  • 26 Januari 2014 - 18:05

    Irisss:

    Hahaha, Emma geweldig! Al gelijk een jongen mee naar huis. Je Zwedenavontuur is goed begonnen ;)

    Heel veel succes nog! XX

  • 26 Januari 2014 - 18:19

    Claudy:

    Hoi Emma, zo te lezen ben je volop aan het genieten!!! Super. Groetjes...

  • 26 Januari 2014 - 18:51

    Heidi En Theo:

    Leuk, jouw eerste bericht! Veel succes en plezier!

  • 26 Januari 2014 - 19:00

    De Vanojikjes:

    hee emma, leuk om te lezen! blijf maar schrijven :)

  • 26 Januari 2014 - 20:26

    Liesbeth:

    Ben blij dat het je gelukt is. Ziet er geweldig uit. Zie nu pas de deuken in de ketel. Dacht nog waarom zit die keuekenfoto erbij? Nu is het duidelijk. Mooi! Je moet alleen wat meer vlaggetjes erbij zetten, is nu in en dan de anderen in was in!

    groetjes en tot skypes ofzo

    dikke poen Lies

  • 26 Januari 2014 - 20:38

    Nadia:

    Super leuk Emma!!!!

  • 26 Januari 2014 - 21:16

    Samira:

    Zoooo je eerste week goed overleefd! Leuk! Op naar het volgende berichtje!

  • 26 Januari 2014 - 22:34

    Daniella:

    Wat super dat het je zo goed bevalt :)

  • 26 Januari 2014 - 23:35

    Emma Custers:

    Dankjulliewel allemaal voor de leuke reacties :)

  • 26 Januari 2014 - 23:42

    Bob Rubbens:

    Hahaha die karamel! :P Klinkt allemaal heel vet, succes daar!

  • 27 Januari 2014 - 07:03

    Maries :

    Ik verheug me er op om jouw zweeds te horen praten en Rutger Noors :)

  • 27 Januari 2014 - 09:58

    Melanie Schols:

    Ha Emma, fijn om eindelijk wat van je te horen! En zie je, je leert vanzelf nieuwe mensen kennen :) mooi dat je al zo'n leuke dingen hebt meegemaakt. Hopelijk kunnen we snel weer iets van je lezen. Veel plezier nog! Liefs

  • 27 Januari 2014 - 21:07

    Christel :

    Emma wat een super leuk verhaal! Klinkt goed haha :D Krijg er alleen maar meer kriebels van! Moet toch maar snel langskomen in Zweden dan ;)

    groetjes

  • 27 Januari 2014 - 23:14

    Bo Louwet:

    Leuk om te lezen! heel veel plezier en succes xoxo

  • 28 Januari 2014 - 12:49

    Monique:

    Fijn dat je een goede start hebt gemaakt in Zweden. Wens je veel succes en plezier en hoop dat jouw verwachtingen uitkomen!

  • 28 Januari 2014 - 17:20

    Emma Custers:

    Dank jullie wel allemaal, super leuk om zoveel positieve reacties te krijgen :)

  • 29 Januari 2014 - 09:51

    J.custers:

    Hoi Emma.
    Je eerste reisverslag gelezen we denken wel dat je snel gewend bent inZweden.
    We houden nou oolk jouw verslagen bij.Leuk om te zien hoe de kleinkinderen
    de hele wereld gaan bekijken.
    Zonder het te weten had ik je een leuke kaart gegeven op je uitzwaaiavond.
    Er was te weinig licht in de zaal toen we je de kaart gaven. Daarbij het was ook niet zo,n
    waardevolle kaart hah ha ha. Inmiddels is de fout hersteld.
    Een hele fijne tijd wensen we je toe in Zweden
    Groetjes
    oma - opa.

  • 30 Januari 2014 - 00:59

    Marjan:

    Hej Emma bötfälla det så bra med din går.Ha men roligt.Kärleksfullt Marjan


  • 31 Januari 2014 - 21:12

    Silvia:

    Hoi Emma, Goed om van je te horen. Hoort zich allemaal leuk aan. Het word vast en zeker een toffe periode. Zullen je blog blijven volgen. Heel veel groeten van ons vier.

  • 04 Februari 2014 - 21:51

    Monique :

    Hoi Emma,
    Net gewandeld in het Geleense met Claudy en Loes. Hoorde dat je blog online was, ben direct gaan zoeken en warempel gevonden , zonder Facebook zelfs.
    Ik wens je hele veel plezier en waardevolle levenservaring.
    Als je weer thuis bent graag tijdens onze pauzebaantjes een
    Cursusje Zweeds.
    Heb je daar al een zwemvest ontdekt of ben je nog te druk met het verwerken van alle hopelijk fantastische indrukken. Geniet er vooral van, dat afstuderen komt vanzelf wel goed!

  • 06 Februari 2014 - 10:29

    Hub.S:


    ik heb je blog gelezen je bent goed bezig en dat met die zweedse jongens dat komt wel
    goed en je hebt gezien en geleerd dat karamel levens gevaarlijk is.groeten Tiny en Hub

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Hoi allemaal, Op deze blog zal ik jullie allemaal op de hoogte houden van alle avonturen die ik waar dan ook ter wereld ga beleven :) Bedankt voor jullie interesse! Liefs, Emma

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 11121

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 21 Mei 2015

Afstuderen in Toronto-Canada!

18 Januari 2014 - 16 Juni 2014

Half jaar stage!

Landen bezocht: