Alweer maart! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Emma Custers - WaarBenJij.nu Alweer maart! - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Emma Custers - WaarBenJij.nu

Alweer maart!

Door: Emma Custers

Blijf op de hoogte en volg Emma

02 Maart 2014 | Zweden, Gotenburg

Hallo lieve mensen,

Wat een afwisselende week heb ik gehad zeg, met hoogte punten maar voor het eerst ook echt mindere ervaringen. Voor mijn vertrek zei dat ik wilde dat de eerste maand al over was. Dan weet je hoe alles werkt, heb je vrienden gemaakt en gaat het leven zijn gangetje. Er is weer een patroon ontwikkelde en het onbekende is normaal geworden. Ik werd toen gewaarschuwd: in het begin is alles leuk, want het is onbekend maar als je er langer tijd bent ga je je ook dingen realiseren. Geloof me, dat doe je echt, in iedere geval ik! Het was heel fijn om het boekje te pakken waarin iedereen wat heeft geschreven en even allemaal te gekke, lieve en leuke teksten te lezen :)
Een hele mooie spreuk daaruit van Melanie vind ik zeker de moeite waard om met jullie te delen:
It is hard when you miss people. But, you know, if you miss them it means you’re lucky. It means you have someone special in your life, some worth missing.
Deze tekst spreekt voor zich, ik mis jullie toch wel hoor!

Zo dat is gezegd nu mijn weekavonturen. Deze week heb ik vooral op stage veel ervaren, geleerd en gedaan. Op woensdagmorgen heb ik een gesprek gehad over Gyllingen. Dit is een onderdeel van stichting Gyllenkroken waar ik voor werk. In Gyllingen geven ze educatie aan kinderen van ouders met psychiatrische klachten. Reuze interessant gesprek over gehad en zeker werk wat ik mezelf later zie doen. S ’avonds was er cultuuravond. Dit is een avond waarop bezoekers laten zien waaraan ze de afgelopen maand hebben gewerkt. Voor een aantal mensen betekent dit een zang optreden. Wat voor mij betekende dat ik voor het eerst een optreden mocht drummen. Nerveus om het te verpesten voor de zangers die hard hadden gewerkt begon het optreden. Dit was gelukkig nergens voor nodig en ging de hele avond prima. Ik was trots op de bezoekers want de optredens gingen super, maar ik was ook een beetje trots op mezelf dat het goed was gegaan.

Donderdagmiddag was mijn eerste echte stage activiteit. Ik ben samen met drie bezoekers naar het Konstmuseum geweest. Ik heb ervan genoten. Door de kleine groep was het gemakkelijk om individueel een diepgaand gesprek te voeren met de mensen. Door de drukte in het activiteitenhuis en de vele andere mensen waarmee Zweeds gepraat kan worden gebeurd dit niet vaak, maar nu dus wel! Ik heb hier als Social Worker veel door geleerd vooral, omdat de mensen hun jarenlange geschiedenis in de psychiatrie met me deelde. Het is belangrijk om te leren van de fouten van andere maar het is vooral belangrijk om te horen wat cliënten net wel waarderen.

Ook mijn Zweedse les is gestart. Super leuke en een mooie, zangerige taal. Dat zangerige maakt het ook wel moeilijk, maar ik merk echt dat ik vooruit ga. Ik kan genoeg oefenen en dat scheelt ook wel heel veel. Nu moet ik alleen wat meer zelfstudie gaan doen.

Naast veel leren zijn er ook nog de gezellig, leuke weekend waarin ik genoeg meemaak. Vorige week vrijdag heb ik samen met Akke, Yvette, Fredrik en Philip allemaal kaarten spelletjes gedaan in de keuken. We hebben hard gelachen en het was een lekker relaxte avond. Een week later hebben we Akke haar familie ontmoet. Erg leuke en lieve mensen! Het was leuk om de ouders, zus, vriend en broertje te ontmoeten en de verschillende, overeenkomsten en de familieband te zien binnen deze familie. Op zaterdag zijn we naar een pre-party gegaan, maar we wisten niet waarvoor we pre-partyend. Dit bleek een dub-step feest te zijn. Ik had geen idee hoe daarop te dansen, maar na een tijdje realiseerde ik me dat alle bewegingen goed zijn en het eigenlijk niet uitmaakt haha. We hebben ons heerlijk laten gaan, een geslaagde avond :)

Verder was dit weekendje lekker cultureel. Op zaterdag ben ik samen met Yvette naar een museum op een eiland buiten Göteborg gegaan. Een mooie exhibition en een prachtig eiland. Zondag ben ik samen met Johan naar het natuurhistorisch museum geweest en Theo helaas voor jou heb ik nu de Roerdomp gezien haha!

Komende week hard aan het werk op stage en geniet van alle gekke carnavalsfoto’s, geweldig haha! Ich weens eederein unne fantastische vasteloavend! Tot schrijvens :)

Hej då, kram och kyssar,

Emma

  • 03 Maart 2014 - 07:20

    Francien:

    Hoi Em,

    Nou we zijn aan het aftellen hoor! Heb je nog verjaardagswensen? Denk aan: drop, hagelslag, stroopwafels e.d.

    groetjes uit apeldoorn


  • 03 Maart 2014 - 09:17

    J. Custers:

    Hoi Emma

    Je maart brief vinden oma en ik erg leuk.
    Fijn dat je er zo thuis voelt. en toch een beetje leuk
    om te lezen dat je ons een beetje mist.
    en ik, opa, ben een beetje jaloers op je dat je op zo een
    fijne manier een vreemde taal kunt leren. geweldig vind ik het voor jou.
    Nog een fijne tijd wensen je oma opa
    groetjes, kusjes
    opa

  • 03 Maart 2014 - 09:17

    J. Custers:

    Hoi Emma

    Je maart brief vinden oma en ik erg leuk.
    Fijn dat je er zo thuis voelt. en toch een beetje leuk
    om te lezen dat je ons een beetje mist.
    en ik, opa, ben een beetje jaloers op je dat je op zo een
    fijne manier een vreemde taal kunt leren. geweldig vind ik het voor jou.
    Nog een fijne tijd wensen je oma opa
    groetjes, kusjes
    opa

  • 03 Maart 2014 - 11:50

    Gerda:

    fijn dat de taal zo vooruit gaat, kunnen we met de familie in Zweden op vakantie gaan en kun jij het woord doen. Binnenkort komt bezoek uit Nederland , kun je hun eens lekker knuffelen. Emma geniet van de mooie dingen, we denken aan je , dikke kus X

  • 03 Maart 2014 - 12:11

    Theo:

    Hoi Emma,

    leuk dat je de roerdomp hebt gezien. Nu nog in levende lijve dan ben ik helemaal jaloers op je.Nog even en dan krijg je Nederlands bezoek en ben je alweer bijna een jaartje ouder. Nog veel plezier en suc6 met je zweeds oefenen.

    Dikke zoen,
    Theo

  • 04 Maart 2014 - 13:12

    Paul:

    Hoi Emma, fijn om te horen dat je je draai al hebt gevonden. En dat je ons mist natuurlijk ,dat is wederzijds trouwens.
    Ik hoop dat je veel opsteekt maar blijft zoals je bent, de vrolijke klessebes die we missen.
    Groetjes Paul.

  • 05 Maart 2014 - 23:00

    Yvonne St OPIN:

    Leuk om te lezen! Ja, vasteloavend is inderdaad alweer voorbij. Succes met de Zweedse lessen!

  • 07 Maart 2014 - 11:38

    Maud Gubbels:

    Lieve Emma,

    Logisch dat je mensen gaat missen. Het zinnetje van Mel klopt daar zeker van. Het is niet makkelijk, maar je leert veel. Ook al zie je dat niet altijd op het moment zelf. Dat is ook oké :) Geniet van alles en we skypen snel weer.

    Fijne weekend lief nichtje. XX

  • 17 Maart 2014 - 10:50

    Sil En Cis:

    Hoi emma,
    Wat fijn dat alles zo goed gaat, leuk team, leuke buurman en wat een prachtige omgeving. Ik wist niet dat jij kon drummen dit is goed voor de stress .Uitlaat kleppen genoeg.Fijn zo een blog. Kunnen we je precies volgen.
    Veel succes verder en ga zo door ha ha ha.

  • 17 Maart 2014 - 23:32

    Luc:

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag (het kan nog net)
    Heb je onze kaart al ontvangen?
    Het is fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt. We zijn reuze benieuwd wat je straks als je weer thuis bent allemaal te vertellen hebt. Dan is de stilte hier weer voorbij:)
    Veel geluk en voorspoed.
    Luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Hoi allemaal, Op deze blog zal ik jullie allemaal op de hoogte houden van alle avonturen die ik waar dan ook ter wereld ga beleven :) Bedankt voor jullie interesse! Liefs, Emma

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 11103

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 21 Mei 2015

Afstuderen in Toronto-Canada!

18 Januari 2014 - 16 Juni 2014

Half jaar stage!

Landen bezocht: